HISTORIEPanorama

HISTORIE
Prins Hendrik van Oranje, bijgenaamd de Zeevaarder (1820-1879) was een verstandig zakenman. Toen rond 1870 de spoorlijn tussen Amsterdam en Amersfoort zou worden aangelegd, stelde hij op voordelige condities grond beschikbaar voor de aanleg van de lijn Baarn-Utrecht. Voorwaarde was wel dat er een station zou komen en dat het merendeel van de passerende treinen in Baarn moesten stoppen. Met de komst van de spoorlijn ontwikkelde het tot dan toe voornamelijk agrarische dorpje Baarn zich snel tot een aantrekkelijk villadorp.

NIEUW STATION
Na de bouw van dit ‘grote station’, werd er 24 jaar later schuin er tegenover een buurtstation gebouwd voor de verbinding van Baarn naar Utrecht. Dit ‘kleine station’ ligt aan de rand van de (voormalige) Koninklijke bossen en had naast de wachtruimtes voor het volk ook een Koninklijke Wachtkamer voor de Koninklijke Familie.

EINDE VAN DE FUNCTIE ALS STATION
Na het verbinden door de NS van de spoorrails van beide stations, wordt het buurtstation op 24 juli 1948 gesloten. Op dezelfde dag wordt de stoom van het oorspronkelijke buurtspoor vervangen door stroom. Daarna is het buurtstation nog enige tijd als opslagloods voor van Gend & Loos gebruikt.

OUDE GLORIE
Vandaag de dag is het voormalige buurtstation weer in zijn oude glorie hersteld en herbergt het monumentale pand sindsdien Eethuys-Cafe “De Generaal”. In het restaurant zijn nog vele Jugendstil kenmerken zorgvuldig bewaard gebleven die verwijzen naar de dagen waarin de Koninklijke Familie en de welgestelden van Baarn “De Generaal” als startpunt van hun reis gebruikten.

 

 

Station Baarn - de Generaal
bullet gezellig tafelen op prinselijke gronden

bullet koninklijke historie